Det är viktigt att säga saker på rätt sätt. Både i privatlivet och på arbetsplatsen. Om arbetet innebär att inför grupp berätta om projekt mm, är en bra presentationsteknik nödvändig.
Lena hade under många år arbetat på företagets kontor med olika typer av administration. Under tiden hade hon många gånger visat fram egenskaper som att tala inför grupp och även vara kreativ när det gällde att hitta lösningar.
Ändå blev hon förvånad när chefen erbjöd henne ett jobb på PR-avdelningen. Hon blev smickrad men förklarade att hon var tvungen att tacka nej. Trots att hon pratat inför arbetskamraterna var hon blyg och klarade inte av att stå och tala inför främlingar.
En kurs i presentationsteknik
Chefen som var övertygad om att hon var rätt person hade redan en lösning på problemet. Han hade bokat in, inte bara henne, utan flera på PR- avdelningen på en kurs i presentationsteknik. Hon lovade gå kursen men ville vänta med att tacka ja till jobbet till efter kursen.
Det visade sig bli en vändning i Lenas liv. Redan tidigt i kursen kände hon sig mera bekväm. Många av sakerna kände hon igen och använde sig av utan att tänka på det. Annat gällde sådant som att klä sig passande för presentationen, med vikt på att man själv skulle känna sig bekväm, och att de som lyssnade faktiskt inte hade en aning om vad hon skulle säga.
På tåget hem skickade hon ett mail till chefen där hon skrev ett ord i stora bokstäver JA och avslutade med en glad smiley.